Anmeldelse: Giorgio Faletti, Jeg dræber

Bedømmelse: *****, 5 stjerner af 5.

En uhyggelig og meget spændende debutroman.
For en gangs skyld at læse en roman af en italiensk forfatter bidrager nok noget til følelsen af, at denne bog er lidt anderledes end de fleste.

Bogen er på 654 sider og har fungeret fortrinligt som feriebog – næsten for godt, fordi det har været svært at lægge den fra mig undervejs.

Handlingen foregår i Monte Carlo og udover bogens umiddelbare handling omkring jagten på en seriemorder er det overordnede tema: Sorg, at miste, at genvinde troen på livet, kærlighed.

Romanen er blevet en meget stor succes i hjemlandet Italien, hvor den har solgt mere end 3 millioner eksemplarer – ligesom filmrettighederne er solgt til producenten bag “Det femte element”, “Hannibal” m.fl.

Oversætteren Jytte Lollesgaard har gjort et flot arbejde, dog kunne hun have finpudset sætningskonstruktionerne noget mere.

Jeg glæder mig til at se denne bog filmatiseret. Også selvom jeg kommer til at sidde med lukkede øjne under de allermest uhyggelige højdepunkter i handlingen.

  1. No trackbacks yet.

Skriv en kommentar